Geen producten
Prijzen zijn incl. BTW
Natuurlijk wil je van je huwelijksdiner in alle opzichten iets bijzonders maken. Daarom wil je, behalve een heerlijk diner, natuurlijk ook dat alles mooi gedecoreerd is. Het eten zal dan nog lekkerder smaken en jullie gasten zullen zich extra welkom voelen!
Om te voorkomen dat jullie gasten een beetje onhandig staan te zoeken waar ze geacht worden te gaan zitten, is het goed om met behulp van plaatskaarthouders aan te geven wat hun plek is. Er zijn heel wat leuke mogelijkheden, zie: http://bit.ly/2jeMBnc.
Je kunt in aanvulling hierop zelfs nog een bord ophangen of neerzetten, met een overzicht van alle tafels en daarop tevens per tafel aangeven wie waar zit. Je ziet recent dat daar vaak krijtborden voor gebruikt worden. Het voordeel daarvan is dat je zonder al te veel moeite nog wat last minute veranderingen aan kunt brengen. Zo’n bord is niet alleen handig, het staat ook decoratief!
De kleur van de tafeldecoraties
De kleur van de tafeldecoraties kun je afstemmen op de locatie, bijvoorbeeld groen voor een garden wedding, blauw voor een strandfeest, rood en goud voor een bruiloft in de kerstperiode, geel tijdens Pasen of in het voorjaar en oranje en bruin in de herfst.
Maar je kunt de kleur ook laten bepalen door de stijl waarin je de bruiloft wilt vieren. Kies je voor klassiek traditioneel, dan is wit de perfecte kleur. Houd je van glamour, dan is goud of zilver echt iets voor jou.
Wie doet wat?
Maar hoe krijg je één en ander voor elkaar? En wie doet wat? Huur je weddingplanner in, vraag je vrienden en/of familie om te helpen of regel je alles liever zelf. Kies je voor dat laatste, dan is het een idee om met een zogenaamd ‘moodboard’ werken. Een moodboard is een visualisatie van een concept, idee, gedachte of gevoel. Een moodboard wordt ook wel een beeldcollage genoemd. Het is bedoeld als uitgangspunt en om je op steeds meer concrete ideeën te brengen voor de invulling van de huwelijksdag. Je kunt op het moodboard met foto’s werken, maar ook met materialen, zoals bijvoorbeeld een stukje stof van je bruidsjurk.
Drie gouden regels voor het gebruik van huwelijkdag decoraties:
1. Probeer vooraf het eindresultaat te visualiseren (bijv. met behulp van het eerder genoemde moodboard).
Als je een bepaald thema wilt uitwerken op je huwelijksdag, probeer je dan zo duidelijk mogelijk voor te stellen hoe alles er uit moet komen zien. Ga na welke attributen je kunt en wilt gebruiken en of en waar die verkrijgbaar zijn. Stel jezelf ook de vraag: is het beoogde eindresultaat realistisch? Passen de verschillende decoratiemiddelen in de daarvoor bestemde ruimte, passen ze in het budget, hoe bevestig ik alles, kan ik dat alleen of heb ik hulp nodig, wanneer kan of mag ik beginnen met het decoreren van de verschillende ruimtes, etc?
2. Overleg met de locatiemanager(s), de ceremoniemeester (die misschien dingen moet uitdelen aan de bruidskinderen en/of gasten, zoals strooimaterialen, bellenblazers o.i.d.), je ouders als je je ouderlijk huis wilt versieren en ieder ander die in enig opzicht met de door jullie gewenste huwelijksdagdecoraties te maken krijgen.
3. De trouwlocatie die je kiest, moet passen bij het feest dat je geeft.
Een oude, nostalgisch ingerichte boerderij vraagt om een rustieke bruiloft. Een supermoderne locatie kan extravaganter worden gedecoreerd. Een kasteel vraagt om stijlvolle decoraties. Stelregel: het bestaande interieur spreekt vaak voor een groot deel voor zichzelf, de huwelijksdagdecoraties voegen er iets extra’s aan toe.
Nog meer tafeldecoratie tips:
- Gebruik je verse bloemen als tafeldecoratie dan is het verstandig om daarvoor niet al te sterk ruikende bloemen te nemen. Het is jammer als de geuren van het eten overstemd worden door de geuren van de bloemen.
- Denk er om dat de tafelstukken niet te hoog zijn. Het is erg frustrerend als je gezellig aan tafel zit en je overburen niet kunt zien.
- Ook de grootte van de tafels en de manier waarop ze opgesteld staan zijn van invloed op de decoratie. Op ronde tafels plaats je de decoratie op een andere manier dan op langwerpige tafels.
- Ook speciale bruidskaarsen, rozenblaadjes, confetti, plaatsnaamkaartjes en -houders, menukaarten, servetten en servethouders en bruidsbeeldjes of -knuffels kunnen enorm decoratief zijn en daarmee bijdragen aan een gezellige, romantische sfeer.
- Met kandelaars en kaarsen zul je op moeten letten, dat ze geen gevaar voor de gasten kunnen opleveren. Daarom is het gebruik van hoge kandelaars aan te raden, omdat je daar niet zo snel over heen leunt met je haar, hand of arm.
- Ook de geschenkjes, die je na afloop aan je gasten mee wilt geven, kunnen op zich een prachtige tafeldecoratie vormen. Bruidssuikers, mooi verpakt en op een mooie schaal uitgestald of gedecoreerd in glazen vazen, vormen heel bijzondere tafelversiering.
Officiële tafelschikking tijdens een huwelijksdiner:
– De bruid zit aan de linkerkant van de bruidegom. Naast de bruid zit de vader van de bruidegom. Naast de bruidegom zit de moeder van de bruid.
– Is de tafel niet groot, dan zit de vader van de bruid tegenover de moeder van de bruid en de moeder van de bruidegom zit tegenover haar echtgenoot. Bij een grotere tafel zitten de echtelieden naast hun partners.
– Ontbreekt een ouder, dan kan de plaats worden ingenomen door een naast familielid of iemand anders die deze plaats kan innemen. Jullie kunnen zelf -liefst in overleg met de ouder waar het om gaat- bepalen wie dat wordt.
– Aan weerskanten van de ouders van het bruidspaar zitten de getuigen en de bruidskinderen. De tafelschikking voor de andere gasten kunnen jullie invullen zoals jullie zelf voor ogen hebben. Je kunt families bij elkaar zetten of juist zorgen voor een tafelschikking, waarbij de gasten door elkaar gezet worden en ze elkaar sneller (moeten) leren kennen. Hoofdregel is dat dame en heer om en om zitten.
Is het om de één of andere reden gewenst om ouders of ouderparen uit elkaar te houden, dan heb je een aantal mogelijkheden. Heb je een diner met vaste plaatsen, dan kun je als bruidspaar een kleinere tafel kiezen en als tafelgenoten de getuigen, broers of zussen nemen. Aan weerszijden van jullie tafel komen dan tafels, waaraan de ouders plaatsnemen. De indeling daarvan is afhankelijk van de problematiek. Kunnen je vader en moeder niet samen, dan zet je ieder aan een verschillende tafel. Door het opstellen van twee tafels naast een kleine hoofdtafel hoeft niemand zich benadeeld te voelen.
Nog meer tafels om te decoreren
Vergeet ook niet om de tafels te decoreren waarop het gastenboek ligt, de bruidstaart staat opgesteld en de cadeaus van de gasten worden uitgestald. Ook deze kun je op een speciale manier decoreren. En als de kinderen op jullie bruiloft een eigen tafel hebben, dan kun je de tafelversiering niet alleen leuk, maar ook praktisch maken: kleurboeken, kleurpotloden, spelletjes, kleine computerspelletjes, laat je fantasie maar de vrije loop. De kinderen zullen er volop van genieten. En als je als ‘finishing touch’ ook nog een lief bruidsknuffeltje neerzet, dan kan hun dag helemaal niet meer stuk. Zeker als ze die na afloop van de bruiloft mee mogen nemen als aandenken.